Lespakket Gozert
Hét unieke lespakket
voor jouw klas

Uniek ondersteunend lesmateriaal
Stimuleert creatieve ontwikkeling
Met 6 aansluitende lesactiviteiten
Uitgebreide omschrijving
Het lespakket ‘Gozert’ is geschikt voor leerkrachten van groep 6 t/m 8.
Het pakket bevat zes activiteiten, duidelijk beschreven in een mooi vormgegeven A5-schrift. Sommige opdrachten worden ondersteund met digitale werkbladen en digiboard-presentaties. Alles wordt geleverd in een praktische opstartdoos.
De activiteiten zijn veelzijdig en belichten verschillende aspecten van het verhaal: van de illustraties en literaire elementen tot creatieve en kunstzinnige verwerkingen. De kern van het verhaal vormt het uitgangspunt, maar ook de thema’s zoals het hebben van een onzichtbare vriend, anders durven zijn en eigenwijs zijn komen aan bod. Daarnaast maak je kennis met kunstenaars die werken met optische illusies, waarna de kinderen zelf kleurrijke kunstwerken creëren.

Inhoud van het lespakket
Onderwerpen en thema’s
Dit lespakket sluit aan bij het thema van de Kinderboekenweek 2024: Lekker eigenwijs! Thema’s: Vriendschap, avontuur, persoonlijke ontwikkeling, fantasie, verbeelding, anders zijn, jezelf zijn, psychische stoornis, geluk, miskraam, anders denken, kleuren, Blink; ‘de experimentele keuken’ en ‘iedereen is anders’.
Leskracht; thema ‘Jij en ik’.
De essentie van het verhaal: Heb respect voor de ander, ook al is die anders dan jij. Andersdenkende voegen iets toe in je leven en verruimen je blik op de wereld. Het hebben van fantasie kan het leven leuker maken. Vrienden zijn belangrijk in je leven. En…wie gek lijkt, hoeft het nog niet te zijn.
Activiteit 1 ‘Het literaire gesprek’
Introductie van het boek, achtergrondinformatie over de schrijver en illustrator. De hoofdpersonen worden geïntroduceerd.
Het voeren van een literair gesprek met de leerlingen. Ze gaan post-its beschrijven met hun opmerkelijkste waarnemingen over het verhaal.
Daarover voeren we na afloop klassikaal een zogenaamd ‘literair gesprek’ met elkaar.
Activiteit 2 ‘Een onzichtbare vriend’
Tijdens een gesprek over het wel of niet hebben van een ‘onzichtbare vriend’ komen de leerlingen opgang.
Ze gaan in gesprek met elkaar over de voordelen en de nadelen, en hoe zo’n onzichtbare vriend eruit kan zien.
Vervolgens laten we ze tot leven komen. De leerlingen gaan experimenteren met ‘onzichtbare inkt’, wat ze zelf gaan maken.
Jullie gaan aan de slag met tonic, citroen, witte wasco en waterverf, maar ook met baking soda en alcohol en kurkuma! Het lokaal verandert in een LAB!
Activiteit 3 ‘Lekker eigenwijs!’
Anders zijn. De leerlingen gaan met elkaar in gesprek over dit onderwerp, tevens de boodschap van het boek en het thema van de Kinderboekenweek.
Mogen zijn wie je bent, hoe is het om anders te zijn? Wanneer wordt het een probleem om anders te zijn? Deze vragen en meer vormen het uitgangspunt voor deze ‘praat-en luisterles’.
Vanuit een filosofische inslag gaan jullie dit onderwerp onderzoeken.
Activiteit 4 ‘Een kleurrijke wereld’
Een ‘kleurrijke wereld’ maak je met elkaar. Ties (de hoofdpersoon) heeft een levendige verbeelding, die de illustrator
Linde Faas feilloos weet te vatten in haar prachtige kleurrijke illustraties. De leerlingen gaan een ‘gesamtkunstwerk’ maken.
Een groot kleurrijk werk wat tot stand is gekomen door alle leerlingen geïnspireerd op het werk van Linde Faas.
Activiteit 5 ‘Beeldspraken tot uitdrukking brengen’
Ties begrijpt beeldspraken en uitdrukkingen niet. Hij neemt ze erg letterlijk.
Tijdens deze activiteit wordt aandacht besteed aan de verschillende beeldspraken in het verhaal en hoe de wereld eruitziet wanneer je dit allemaal letterlijk neemt.
De leerlingen gaan dit zelf ervaren door beeldspraken en uitdrukkingen te tekenen hoe zij dit voor zich zien. Een wonderbaarlijke wereld wordt gecreëerd!
Activiteit 6 ‘Optische illusie’
Hoe je hersenen je voor de gek houden. Bij Ties en Luna gebeurt dit voortdurend. Hoe werkt dat nou precies? De kracht van de verbeelding en de geest?
Om dit te demonstreren maken de leerlingen kennis met verschillende kunstenaars die spelen met deze gedachten; optische illusie.
Volgens de Visual Thinking Strategie (VTS) gaan jullie kijken naar een kunstwerk van MC Esher. En vervolgens leren de leerlingen hoe ze zelf een optisch kunstwerk kunnen maken.
Lespakketten
Inhoud
- het boek ‘Gozert’
- potje kurkuma
- potje baking soda
- flesje alcohol
- uv lampje
- pakje A6 blanco ansichtkaarten
- pakje witte oliepastel krijtjes
- stapsgewijze handleiding in een A5 schrift.
Veelgestelde
vragen
Krijg ik het leesboek ook bij de bestelling?
Ja
Zitten er Digibord presentaties bij om mijn lessen te ondersteunen?
Jazeker! Deze krijg je na bestelling via de mail toegezonden.
Zijn er ook werkbladen beschikbaar?
Ja, in het schriftje staat te lezen wanneer je deze nodig hebt en waar je ze kan vinden.
Wat moet ik doen als ik er niet uitkom of als ik vragen heb?
Niet aarzelen en ons een mailtje sturen met je vragen of twijfels. Hopelijk kunnen we je snel op weg helpen.
Hoe vaak kan ik het pakket gebruiken?
Oneindig! En zo vaak als je wilt dus. Sommige producten die zijn bijgevoegd zullen wel opraken, deze zul je zelf moeten aanvullen.